woensdag 26 september 2012

Verdubbelaar/klinkerdief memory

Zoals ik al eens eerder heb gezegd, was ik in de klas op zoek naar online spellen over klinkerdief en verdubbelaar. Ik kon niet veel vinden, dus kwam ik op het idee om op www.memoryspelen.nl zelf een memory hiervoor te maken. Deze moest nog goedgekeurd worden, maar hurray, dat is hij nu!

Klik hier voor de site. Klik dan onderaan op start het spel. Je kunt hem ook uitprinten om in groepjes te laten spelen. Bij elke kleur hoort een letter, bijvoorbeeld de L. Op het ene plaatje staat een zin, op het andere plaatje de enkele letter of dubbele letter die er bij hoort. Er zijn dus twee zinnen die bij één kleur horen. De kinderen moeten aan de zin kunnen zien welke vorm er bij hoort.

1. Ga je schrift ha_en (l)
2. Niet rennen in de ha_en (l)

Bij 1 hoort dus 1 l, bij 2 horen er 2.

Het is absoluut niet gemakkelijk, want naast weten welke letter er hoort te staan is nog maar 1 deel van het spel, daarna moet je ze nog onthouden. Maar met een hele klas is dit erg leuk om te spelen.

Kijk trouwens ook eens op de site van memory spelen zelf voor meer spellen, er staat onwijs veel tussen. Zoek je iets wat er nog niet tussen staat, maak het dan zelf, het is echt niet veel werk! Het kost alleen ongeveer 5 dagen om na te laten kijken, ga het dus niet de dag van tevoren maken, want dat werkt niet.

Ik ga nu zelf van deze vorm ook een sleepspel maken. Sleepspellen zijn van de zelfde maker als memoryspelen, dus zo gauw deze geüpload is laat ik het jullie weten. Een sleepspel is een stuk makkelijker omdat het onthouden er niet bij zit, het gaat hier dus meer puur om de kennis.

Veel speelplezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten